onsdag, december 13, 2006

Nu är det julstökat

Igår var en händelserik dag. Mycket tack vare perfekt avvägda sovtider och därmed en dotter på strålande humör kunde alla planerade aktiviteter avlöpa utan några som helst problem. Först och främst ska nämnas att det var Ebbas 8 månadersdag och det fick ju självklart firas med allehanda pussar och kramar! Men själva aktiviteterna började med en morgonpromenad ner på stan vid 10-tiden för att delta på vår första sjalträff. Jag kom på på vägen ner att här kommer vi ner till en sjalträff - med VAGN! Jag var dock inte den enda och det verkar inte heller som om man är tvungen att vara sjalen trogen till 100 procent för att vara välkommen i "sjalarnas" inre krets. Det synades, klämdes, testades och provknöts alla sorters bärdon som fanns att tillgå och det var en hel del då vi var 12 st där (och de flesta äger INTE bara en...)! Jag måste erkänna att trots att jag har en alldeles ny och fin sjal så skrek köptarmen efter en till... och en till...

Efter lite lunchpaus hos farmor och med kassarna fulla av pepparkaksformar och deg begav vi oss hem igen, för att inleda det planerade bakandet. En liten bit pepparkaksdeg för mycket fann sin väg in i min mage, men det räckte ändå gott och väl till för att plåt efter plåt med juldoftande pepparkakor kom ur ugnen och det enda som fattas på dem nu är lite kristyr innan upphängning i fönster och julgran. Inga för invärtes bruk finns dock, men frågan är om jag inte nöjer med doften av dem när de bakas och det är ju redan uppnått. De köpta är ju ändå godare. Sen tog lussebullsbaket vid efter att dottern somnat för natten och den sista plåten med de varma, gula godsakerna kom ur ugnen klockan 00.30. Min kära man var sällskapsherre i köket hela kvällen men det var väl en ganska rättvis insats för att få njuta av en mjölig fruga, nybakta bullar och ett hem i mer julstämning än på länge!

Nå, nu kunde man ju tycka att det var läggdax, men inte för mig inte. Nejdå, diskberget ville jag inte möta på morgonen så den togs om hand medan Klas gäspande sa godnatt. Och sen kom jag ju på att det är lucia imorrn och dottern ingen lusseklänning har, så vad annat att göra än att sy en? Sagt och gjort, en timme senare har dottern en lusseklänning sydd av en av pappas vita t-shirts.

Och DET mina damer och herrar, var vår tisdag från morgon till kväll!

5 kommentarer:

Anonymous Anonym skriver...

Men GUUD vad mysigt och juligt det ser ut...Och vad DUKTIG du är...!!! Är du speedad eller? Jag själv vill bara få sova! Får inget klart/gjort!!

Kram

14 december, 2006 12:08  
Blogger Unknown skriver...

Väldigt fina lussebullar och pepparkakor! Jag är impad :-)

14 december, 2006 12:33  
Anonymous Anonym skriver...

Vilken energi.......jag får flash-backs av hur det var för ett antal år sedan hemma i Luleå.
Men visst är det mysigt med allt pynt och plock inför julen när man har en familj att göra fint för. Vad glad jag blir av att läsa hur eran dag var. Fina bakverk blev det, nu är det väl dags för att få se den lilla lucian på bild oxå.
Puss o kram / Mamma

14 december, 2006 22:29  
Blogger Ebbas mamma skriver...

Alvas mamma: Ja, lite speedad är man väl när man håller på så... Hög på julefröjd tror jag :-)

Lillasysteryster: TACK! Blir du impad så är jag salig! Du e ju liksom min pyssel/bak/sy-idol!

Mamma: Jo, det är VÄLDIGT trevligt att gör ajul på riktigt här hemma. Önskar bara man hade lite större budget för pyntet :-)
Och lucian dyker upp på bild om typ... en minut!

15 december, 2006 00:16  
Blogger Ebbas mamma skriver...

Jag hade en kompis på fika här idag och hon trodde bullarna var fabriksbakade, så fina och lika de var i formen! Hihi!

15 december, 2006 00:18  
Skicka en kommentar

<< Hem