fredag, juli 07, 2006

Pärkmästarna!

Pärk... hur förklarar man det för en oinvigd...?
Två lag á 7 spelare vardera slår en liten, hårt fylld lammskinnsboll över en plan, ute efter att ta mest mark, eller "kas" som det heter på äkta gutniska. Ja, ni hör ju... inget man sätter sig in i på några minuter direkt... :-)I

Vi tillbringade iallafall hela gårdagen med att spela denna (för resten av Sverige okända) sport, ute på Stångaspelen bland en sisådär 1500 andra människor. Det var hett (32 grader för att vara exakt), svettigt, tröttsamt och elakt mot skinnet, som kom hem med ömmande, röda delar, men kul! Och vi fick lön för mödan - vi tog oss upp ett pinnhål i turneringen! Gissa om vi till nästa år ska kräva extra förmåner för att fortsätta bära Telias plastaktiga tröjor, som man bara dog av värmeslag i!












Och Ebba då? Jo, hon var ett exemplariskt barn, som åt på de mest passande tider hela dagen, det vill säga när mamman inte var upptagen med match. Det var som att hon förstod att det var viktiga grejjer på gång och fann sig därför i att ligga i sin vagn tittandes på löven ovanför mest hela dagen...

2 kommentarer:

Anonymous Anonym skriver...

Lyckligaste stunden denna dag....
Jag skulle bara titta in på bloggen för att hålla mig ajour och får då se........de vackraste blå ögon le mot mig.
VILKEN UNDERBART FIN LITEN EBBA VI HAR FÅTT TILL DENNA JORD.
Jag är så lycklig över att ha blivit mormor till er lilla dotter.
Puss på er pärkmästarn o pappa Klas

08 juli, 2006 00:15  
Blogger Unknown skriver...

Blir lite impad av att du lyckats lära dig spela pärk! Själv har jag fortfarande inte lyckats fatta reglerna trots upprepade besök på Stångaspelen :)

Förresten, gör du nåt speciellt på torsdag? Jag ska in till BM innan lunch, har du tid att träffas efter det kanske? Vi skulle ju kunna äta lunch på stan eller nåt?

11 juli, 2006 17:16  
Skicka en kommentar

<< Hem