måndag, februari 12, 2007

Semesterrapport

Ni får ursäkta frånvaron från bloggen, men den har hamnat långt ner på prioriteringslistan nu när naturen ligger precis utanför dörren. Solen som skiner över ett tjockt vitt snötäcke, snötäckta grenar och skog så långt ögat kan nå... det är synen som möter mig när jag tittar ut genom fönstret. Inte svårt att förstå att vi trivs på vintersemestern.

Torsdagen spenderades här i byn. Vi intog lunch och kaffe hos Johnny och hans dotter på Fyrklöverns Livs (jo, här känner alla alla) och vi tog en uppfriskande promenad i trettiogradig kyla både dit och hem påpälsade till tänderna (TACK Linda för den röda vinteroverallen!). I fredags begav vi oss in till Luleå, köpte pulka, besökte nybyggda Kulturens Hus, lunchade med en kompis och fikade årets godaste semla på ett mysigt café i stan. Väl hemma på landet badade Ebba i tvättbaljan, teståkte pulkan, busade vidare med leksakerna och sa MAMMA för första gången! Nästan sådär klockrent riktat till mig och det var STORT!!! Det har inte upprepats riktigt på samma sätt sedan dess men jag noterar ändå den 9 februari som dagen för det första ordet.

Lördagen tillbringades återigen här ute på landet. Denna gång tillsammans med tre skotrar, en kälke, medhavd matsäck och ett gäng bybor. Ebba somnade ganska omedelbart i kälken och vi turades om att göra henne sällskap, för ingen av oss ville missa chansen att få gasa ur tummen. En fastkörning i flödvatten, öppen huv vid två tillfällen och en smärre avåkning bland tallarna var det som sinkade oss på vägen mot utegrillad hamburgare och varm choklad i magen. Ebba var sitt mest strålande jag hela dagen och verkade helt klart ha ärvt sin mors intresse för de banddrivna fordonen.


Så åkte Klas hem i söndags morse. Efter avvinkning på flygplatsen fortsatte dagsprogrammet med Ebbas första stallvända. Redan innan hon föddes grodde en önskan hos mig om ett blivande hästintresse och det verkar kunna bli möjlighet. Jag tror aldrig hon strålat så mycket som när hon fick stryka Zebastian på mulen och inte var hon direkt ledsen när hon fick komma upp i sadeln heller. Så Annelie: Vi kanske åberopar den där stallplatsen någongång i framtiden :-)

6 kommentarer:

Blogger Carin o Claes skriver...

Verkar som en underbar semester. Även faster har noterat 9 februari i almanackan. Äntligen har den dagen blivit något att fira. (Det är Fanny som har namnsdag den dagen och det namnet har jag ju aldrig liksom gillat) Tack Ebba för att jag får fira din först Mamma-säga-dag istället.
Kram på er, saknar er mycket.

13 februari, 2007 03:23  
Blogger Alexandra & Oliwer skriver...

Duktiga stora tjejen!..(som tog mamma före pappa,hihi)! Här hemma har jag fått ordet mamma levererat i följd. Tyvärr används ordet bara i ledsna situationer,varje gång tårarna kommer så kryper han mot mig och gråter mamma mamma mamma. Hemskt gulligt men vi väntar ännu med spänning på de där riktigt "riktade" orden.

Njut av de sista dagarna nu och KOM HEM SNART!!!!

13 februari, 2007 07:42  
Blogger Unknown skriver...

Åh, så härligt med riktig vinter! Och skoter... *drömmer*

Vad fin Ebba är i overallen förresten!

13 februari, 2007 08:29  
Anonymous Anonym skriver...

Tack, tack. Nu väntar jag bara på att får träffa orginalen igen.
Kramar
Marianne

13 februari, 2007 12:09  
Anonymous Anonym skriver...

Underbart, ljuvligt, härligt!!
Det känns nästan som att jag är med er "där hemma".
Det låter gott, det där med häst i framtiden, då blir det ju som det var.........
Jag blir så lycklig av att läsa här på "eran sida"
Kramar från Mamma

13 februari, 2007 19:50  
Blogger Ebbas mamma skriver...

Carin: Ja, det var väl himla passande att det blev en nu anledning till att fira den 9:e :-) Du får ändå ett försenat grattis på namnsdagen av mig nu!

Alexandra: Ja, det var den där ena gången, nu verkar det vara mamma mam mamma ma mam åter igen... Vi får väl se när nästa klockrena, hjärtegripande, härliga MAMMA kommer igen.

Linda: Jag drömmer också om nästa skotertur! Jäklar vad kul det var, skulle kunna flytta "hem" bara för möjligheten att köra varje dag under vintern :-)

14 februari, 2007 15:46  
Skicka en kommentar

<< Hem