tisdag, februari 06, 2007

Älskade Norrbotten!

Sent i söndagskväll togs stora resväskan fram och långkalsonger, kängor och Lovvikamössan packades ner i väskan som imorse lastades på flightnummer SK008 med destination Luleå. Som alltid nästan överrumplas jag av känslor när planet tar mark och jag ser Luleåskylten på terminalen. Som jag längtat och nu är det äntligen Norrbottnisk mark under mina fötter! Det är 25 grader kallt, vitt, gnistrande och vackert. Det är knarr under skorna och det är hemma! Även om min man, min dotter och mitt hem finns på Gotland och det är mer än sex år sedan jag flyttade härifrån så kommer det nog alltid kännas så, även om det från och med nu inte kommer att vara som jag är van vid.

För ganska precis åtta månader sedan var vi här sist. Då stod sommaren för dörren, Ebba var pytteliten och allting var annorlunda. Vi bodde hemma hos Ulle i stan och mamma och Roland bjöd på middag hemma på Snövägen nästan varje dag. Nu är det någon annan som har sitt namn där på dörren och det känns jättekonstigt. Mamma och Roland bor inte längre här och det är första gången jag har kommit hem, utan att kunna åka hem... Ulrika finns fortfarande här och det är hon som gör att min längtan hit fortfarande är lika stor. Min bästa vän som jag saknar alldeles för ofta och alldeles för länge, men på något konstigt sätt ändå nu är glad för att hon fortfarande bor här uppe. Även hon har bytt adress sedan sist, stad är bytt mot landsbygd, lägenhet mot hus och dammråttor mot riktiga råttor (inte så farligt som det låter, men vi påträffade en liiiten, liiiten mus ikväll...) Och hon mötte oss på Kallax med en liten rundning på magen... I juli får jag ytterligare en anledning att längta lite extra efter att åka hem!

Grattis älskade Ulrika och Conny!
Ni kommer bli världens underbaraste föräldrar!!!

8 kommentarer:

Anonymous Anonym skriver...

Välkommen upp! Jasså de skall bli föräldrar, gratta dem stort från mig.

Hör gärna av dig om du har tid att luncha med mig någon dag? Hur länge blir ni uppe?

Många kramar Sofia

08 februari, 2007 08:02  
Anonymous Anonym skriver...

Vad mysigt det låter med lite kyla och snö på riktigt. Ha det så himla bra däruppe och hälsa Ulrika och Conny och gratulera, jätteskoj.

Kramar
Carina och Erik

08 februari, 2007 09:14  
Anonymous Anonym skriver...

Njut!

Gratta hälsa och krama! Puss på Ebba.

Bäverhojt!!

Kram
Marianne

08 februari, 2007 09:38  
Blogger Unknown skriver...

Åh, vad härligt det låter med RIKTIG vinter! Ha det så underbart härligt ni bara kan så hörs vi när ni är hemma igen!

KRAM!

08 februari, 2007 10:45  
Blogger Alexandra & Oliwer skriver...

Ja ha det nu supertrevligt däruppe. Men gör er inte för hemmastadda, för vi vill faktiskt ha er hem igen snart:-)

Kraam

08 februari, 2007 11:53  
Blogger Ebbas mamma skriver...

Sofia: Självklart ska vi ses över en lunch! Vi åker hem på onsdag morgon (Klas åker redan på söndag) och har planer på att göra stan på måndag. Passar det dig?

Ulle och Conny tackar så mycket för gratulationerna!

08 februari, 2007 20:15  
Anonymous Anonym skriver...

Hej
Vi åker ner till strömsholm på mån morgon så tyvärr funkar inte det så bra. Kommer inte hem förrän tis kväll... Vi kanske kan höras under helgen el nåt?!

Kram kram

08 februari, 2007 20:34  
Anonymous Anonym skriver...

Jadu mitt hjärta, fatta hur konstigt det känns när du ringer "hemifrån" och vi inte är där för att få välkomna er hem!!!! Tänk vad annorlunda det är nu... vill vara både här och "där". Hur skall jag nu kunna visa Ebba alla ställen där jag "drällt" omkring med dig när du var liten, det går ju inte.
Men det är faktiskt skönt att slippa -28 om vintrarna framöver. Love you all.
Kramar från Mamma

08 februari, 2007 22:25  
Skicka en kommentar

<< Hem