tisdag, februari 13, 2007

Avskedsmiddag

Vi bestämde oss för att äta ute eftersom orken att laga middag hemma inte riktigt infann sig. Så vi åkte de dryga två milen till Älvsbyn med siktet inställt på en köttbit eller lite kinamat. Vi hamnade på det man kan kalla för lokala kvarterskrogen. Ni vet, ett sånt där ställe med flipperspel i entren, sliten korkmatta, plastblommor i fönster och på borden och spaljeér med dammiga slingerväxter (även de i plast). Vi förstod givetvis redan när vi satte oss till bords att vi förmodligen inte skulle få vår största kulinariska upplevelse, men då antar man per automatik att prisnivån ska vara anpassat efter det också. Så vi blev lite lätt fnissiga och förvånade när vi fick menyn, där den efterlängtade köttbiten prismässigt skulle motsvara en fin krog i storstan! Det fanns även fyra sidor med kinamat i menyn, men med en fasttejpad lapp på varje sida som löd "kommer snart". Vad betyder det? Om man inte serverar kinamat alls så varför inte ta ur de lösa bladen ur menyn? Jaja. Jag var ju tvungen att fråga, vilket jag ganska snart ångrade, då det mynnade ut i en tio minuters utläggning där hörnstenarna var att ingen kock fanns vilket var Migrationsverkets fel och att det dessutom inte fanns någon som kunde tänka sig att flytta hit då det inte finns någon framtid för Älvsbyn... Ja, hej bara!
Det blev i slutändan varsin pizza till avskedsmiddag. Imorgon bitti tar vi flyget till huvudstaden och sent imorgon kväll kommer vi med båten till vår ö. Det känns jobbigt att åka, för som alltid vet jag att det kommer dröja innan jag återser Norrbotten igen. Samtidigt vet jag att Ulrika snart kommer ner och hälsar på oss och så får jag ju träffa alla er jag saknar där hemma igen, så det är kanske ändå rätt okej att återvända hem!





(Lägg särskilt märke till de dammiga stolarna...)

4 kommentarer:

Blogger Unknown skriver...

Uäck... vilka äckliga stolar... Verkar vara en riktigt sunkig restaurang! Hoppas pizzan smakade bra i alla fall :-)

Ni är välkomna hem!! Ska vi inte ta den där bion snart!? Jag behöver komma ut!!!!

KRAM!

14 februari, 2007 09:13  
Blogger Ebbas mamma skriver...

Såhär i efterhand skulle vi nog gått någon annanstans, men men... Pizzan var helt ok iallafall!

Tycker absolut vi ska dra oss till bion snart! Vad går nu för tiden? När kan du? Vi hörs om det.

Kram och tack för välkomnandet hem :-)

14 februari, 2007 19:26  
Anonymous Anonym skriver...

Vilket mysigt ställe...... Det var länge sedan vi sågs, men det är väl dax på lördag, det ska bli trevligt att träffa er.

Kram Carina

14 februari, 2007 19:36  
Anonymous Anonym skriver...

Jag säger då det, vilket place ni hittade.
Det var ganska kul det där med menyn ..."kommer snart"... ja det kan nog bara vara så i Älvsbyn!!
Hoppas ni tyckte det var skönt att komma hem till älskade ön igen.
Nu är det bara några veckor till nästa utflykt, vi väntar och längtar.
Kramar från oss i Lkpg

14 februari, 2007 20:30  
Skicka en kommentar

<< Hem